כללי, מאמרים

למה כירופרקטיקה ?

מקצוע הכירופרקטיקה משנה ומשחרר את "התפיסה".

1 (1)מקצוע הכירופרקטיקה, אשר נחשב למקצוע הדוקטורטי הבריאותי השלישי בגודלו בעולם לאחר הרפואה המדיצינית ורפואת השיניים בודק, מאבחן, מטפל, מדריך ומנחה לאורח חיים בריא לבריאות הגוף, היציבה ותפקוד יומיומי בריא הקשורים לעמוד השדרה, למערכות העצבים והשלד כולו. בהחלט כבר לא אלטרנטיבי כי אם מקביל ושווה בין שווים, ולגבי מיהו המקצוע המשלים?, זה כבר נתון לוויכוח פילוסופי בין המקצועות לבלי סוף.

נו, עוד פעם כותבים על כאבי גב שכולם מכירים? מה כבר יש לחדש?
כבר סיפרו לנו אינספור פעמים. "זה קורה כאשר יושבים יותר מדי…", "זה קורה כאשר לא עושים התעמלות…", "זה קורה כאשר עובדים יותר מדי ונמצאים בלחץ…", "זה קורה כאשר אנו עושים תנועה לא טובה, השרירים נתפסים, החוליות נתקעות והדיסק לוחץ על העצבים בגב ומרגישים כאב, קשיחות ולא יכולים לזוז…" ואז הולכים לד"ר לכירופרקטיקה (כירופרקט) והוא פותר את הבעיה.
מה עוד כבר אפשר להוסיף?    אז זהו, שיש והרבה !

מבנה הגב, עמוד השדרה, ותפקודם, אינם פשוטים כלל ועיקר; גם מבנה מערכות העצבים העוברים לאורכם מורכב. לכל אלה נוסיף
את ההשפעות ההדדיות שיש בין חיישני התנועה, המיקום והכאב העצביים ובוודאי נכלול את סיבי העצבים בגב, בעמוד השדרה

ובשאר אברי הגוף, המושפעים יום-יום מעומסי כוח הכבידה, מהמטלות השונות וממתחים נפשיים כאלה ואחרים, ונקבל מערכת חיים של תחושות עצביות, משובים עצביים ותגובות עצביות ושריריות הנותנים לד"ר לכירופרקטיקה הבודק ומאבחן תמונה קלינית מורכבת מאוד. כדי שהאדם ידע איך לטפל בעצמו, איך לבחור את דרכי הטיפול היעילות והבטוחות, ומעל הכול – איך למנוע נזקים,  כדאי לו לדעת, ולו גם ידע בסיסי, על מבנה הגוף ופעילותו וכך יבין טוב יותר את מקצוע הכירופרקטיקה, תפקיד הד"ר לכירופרקטיקה ואת המוטל עליו אישית. עמוד השדרה מצוי במרכז הגב והצוואר, ומיוצב על ידי עצם העצה, האגן, הירכיים, הברכיים, הקרסוליים וכפות הרגליים. חגורת הכתפיים עם הזרועות, אמות וכפות הידיים וכן מנח מפרקי החיבור בין הגולגולת לצוואר משפיעים גם הם על הצוואר וממנו גם על הגב התחתון.

אם נפגע לנו שורש כף היד למשל, אנו נרגיש כאבים וקושי גדול בהחזקת ילדים וחפצים ובוודאי גם בכתיבה. לצורך ביצוע מטלות החיים, ננסה לבצע אלתור ופיצוי על ידי שימוש בשרירים אחרים בזרועות, בכתפיים, בצוואר ובגב התחתון ומכאן, הדרך לפגיעות הגב או הצוואר קצרה ביותר.

בין המוח לחוליות השדרה, מסתעפת מערכת עצבים הנקראת מערכת העצבים המרכזית והיא שולטת באופן ראשוני ומיידי על תגובות המוח ושרירי יציבת והפעלת הגוף לתחושות אשר מגיעות מהעור, מהשרירים ומחוליות עמוד השדרה והצוואר בתנוחות היציבה השונות.
הד"ר לכירופרקטיקה משפיע על מערכת זאת מיידית וישירות במתיחת ואיזון חוליות,
מיפרקי וחיישני התנועה והמיקום הנוירולוגיים בעמוד השדרה והצוואר.

השפעות הד"ר לכירופרקטיקה על תחומים מכאניים ועצביים אלו מגובות באופן שאינו משתמע לשתי פנים במחקרים מדעיים גדולים ומורכבים, ולכן כאן גם יתרונו הטיפולי.      seker

במקביל, הכירופרקט משפיע גם באופן
משני התמוך כיום במחקרים מדעיים
קטנים יותר על  המערכות העצביות
הסימפאטטית והפארא-סימפאטטית.

תפקידה הכללי של המערכת הסימפאטטית הוא להגביר את פעילות איברי הגוף מקו הסרעפת ומעלה ובאותו הזמן, להאט את פעילות איברי הגוף מקו הסרעפת ומטה. תכונה נוספת וחשובה עד מאוד שמור למערכת הסימפאטטית כאחראית על שחרור הורמוני הלחץ במצבי מצוקה, כאב ופחד.

לעומתה, נפרשת המערכת הפארא-סימפאטטית היוצאת מהגולגולת אל איברי הגוף העליונים והבטן וכן מהקצה התחתון של חוט השדרה לאגן. תפקידה הוא להוות גורם מווסת ומאט למערכת הסימפאטטית. שתי מערכות אלו, בתוספת
6 (1) המערכת ההורמונאלית מווסתות ושולטות למעשה בבריאותנו. שתי מערכות אלו, קשורות בעצבים מיוחדים לאזור מיוחד הנמצא לאורך כל חוט השדרה ולכן, עשויות להיות מושפעות ישירות מתנוחות חוליות הגב והצוואר ובעיות היציבה. גם כאן, עשוי הד"ר לכירופרקטיקה לעזור אך עדיין אנו נמצאים היום בחובת ההוכחה המדעית לנו אישית מקצועית ואתית לציבור ובמיוחד לתחום מדעי הכירופרקטיקה.
נוכל פשוט לסקור ולתאר בקצרה את התנועות ואת הפעילויות שאנו מבצעים כהרגלנו ביומיום אשר גורמות לנו ללכת לכירופרקט עקב בעיות בגב ובעיות ביציבה, אבל לא נדע וגם לא נבין למה זה קרה ומה עלינו לעשות שונה כדי למנוע את הישנות בעיות הגב והיציבה.

לקוראים הזריזים אשר אצה להם דרכם לתשובה מהירה ופשוטה ואינם מעוניינים להבין את תהליכי הגוף ופעילותו, אוכל להסביר בקצרה כי כאשר אנו מבצעים פעולה לא בריאה כמו ישיבה נטויה או תנועה לא נכונה, האגן ועמוד השדרה מושפעים מידית עקב הפעלת כוחות הכבידה על הגוף; הנזק הנגרם איננו מורגש בתחילה כי החיכוך עדיין חלש ולא נוצרה דלקת; האגן, הנוטה עכשיו לצד מסוים, גורם לשינוי באורכי הרגליים ועקב כך לנטיית הגוף הצדה, כמו מגדל פיזה באיטליה למשל. ומכיוון שאיננו יכולים ללכת כך, עקב עומסי כוח הכבידה, חיישנים עצביים מיוחדים מופעלים מידית במפרקי הרגליים, הברכיים, הירכיים, האגן, עמוד השדרה והשרירים הסמוכים להם אשר חשים בשינוי יציבת הגוף. אותם חיישנים גורמים למרכזי היציבה במוח להפעיל את הגוף בפיתולים וליצור עקמת כפיצוי על שינוי היציבה וזאת, על מנת שהראש ומרכזי היציבה במוח יתיישרו מחדש אל מרכז שיווי המשקל של הגוף ולא ניפול הצדה.

מצב של 'גב תפוס', המורגש לא פעם לאחר ביצוע פעולה מהירה או הרמת חפץ כבד, מתרחש לעתים רחוקות יחסית. על פי רוב 'גב תפוס' מתחיל למעשה בהיחבא, בתהליך ארוך טווח המורגש לאחר ישיבה ממושכת או בקימה משינה. מצב זה הוא ברובו תולדה של פעולות יומיות לא נכונות ולא בריאות שאנו מבצעים לאורך ימים, שבועות ואפילו שנים.
לקוראים אשר רוצים להרחיב את אופקיהם כדי לקבל ידע וכלים חשובים לחיים בריאים יותר להם, לקרוביהם ולבני משפחתם, אמליץ לפנות לייעוץ ובדיקה אצל ד"ר לכירופרקטיקה הקרוב לאזור מגוריהם, או פשוט לקרוא מימין בקטגוריה המישנית, "איך נתפס הגב?".

כאן, ובאתר מיוחד זה לא ננסה להרשים אותך בהצפת מידע מתורגם מספרי לימוד כירופרקטים אשר בחלקו, עדיין, טעון הוכחות מחקריות במחקרים כירופרקטיים מדעיים כפוליי סמיות אלא נביא את ההוכחות הקיימות העדכניות ביותר במגוון תחומי העיסוק הכירופרקטיים מתוך הירחונים הכירופרקטים המובילים תוך ציון רמת ההוכחה המדעית שלהם (Evidence-Based Science).
כאן גם נביא הוכחות קליניות מבוססות נסיון קליני מרפאתי (Evidence-Based Practice) , אשר עדיין לא עברו את ההוכחות המחקריות המדעיות כפולות הסמיות.