כללי, מאמרים

כירופרקט מומחה

עם התפתחות התחום וריבוי הפניות לטיפול בבעיות שונות, לצד הצורך לתת מענה מקצועי-כירופרקטי במקרים שבהם הטיפול הכירופרקטי נתקל בקשיים או במקרים שאבחנתם שנויה במחלוקת, נוצר ביקוש להתמקצעות-על בכירופרקטיקה בתחומי העיסוק השונים של המקצוע. מערך ההכשרה והלימוד האקדמי והקליני של מומחויות העל בכירופרקטיקה הוקם כדי לייעץ לכירופרקטורים, לגורמים רפואיים וממשלתיים ולחברות הביטוח, וכן כדי לשפר ולקדם את רמת הלימוד והמחקר הכירופרקטי. עם הזמן הוקמו מחלקות אקדמיות ללימודי המשך פוסט דוקטורט במספר רב של קולג'ים לכירופרקטיקה לתוארי מומחה בתחומים השונים שהכירופרקטיקה עוסקת בהם. במקביל ללימודי הפוסט דוקטורט מבצעים המתמחים תרגול מעשי במרפאות כירופרקטיות של מומחים.
התמחויות העל הקיימות היום בכירופרקטיקה הן:DABCO diploma1

כירופרקטיקה רדיולוגית,
כירופרקטיקה נוירולוגית,
כירופרקטיקה אורטופדית,
כירופרקטיקה ביו-מכאנית וקינסיולוגית,
כירופרקטיקה בספורט,
כירופרקטיקה פדיאטרית (ילדים),
כירופרקטיקה תזונתית,
חוקרים כירופרקטיים אקדמיים ומחקר אקדמי לתוארי פרופסור בכירופרקטיקה.
ההתמחויות נמשכות בין שנה לשלוש שנים,
אם כי רוב ההתמחויות אורכות שלוש שנים,
והן כוללות מבחן שלב א' עיוני ומבחן שלב ב' מעשי, והגשת תזה מקצועית בתחום ההתמחות.
המבחנים אורכים יומיים, בדומה מאוד למבחן שלב א' בהתמחויות הרפואה. לאחר שעברו את שלב א' העיוני, עליהם להמשיך ולהתמחות עוד כחצי שנה, ולאחריה הם רשאים לגשת למבחני השלב המעשיים, הכוללים בדיקות ואבחונים מעשיים במטופלים, וכן בתכנון וניהול תוכניות טיפול מורכבות במטופלים. מבחנים אלה מקבילים למבחני ההתמחות המעשיים של שלב ב' ברפואה.במסגרת ההתמחויות, בחרתי תחום הקרוב לליבי, והוא הכירופרקטיקה האורטופדית, אשר בנוסף ללימוד המעמיק ולידע הרבבבדיקות ואבחנות מיוחדות נוספות לאלו לנלמדות בקולג'ים ובאוניברסיטאות לכירופרקטיקה, נותנת גם כליי טיפול כירופרקטיים עדכניים וחדשים בצורת טכניקות שיקום, הרכבי מערך טיפול ושילוב טכניקות טיפול לכל אבחנה ולכל מצב מטופל.NAAIRP diploma-12

בנוסף, התמחות הכירופרקטיקה האורטופדית מעניקה גם קורס
מעמיק בבדיקות מטופלים או אזרחים לגבי רמות מוגבלותיהם
והתאמות אחוזי נכות,
הנגזרים מאי יכולתם לתפקד
ובהתאם לחוקי המוסד לביטוח לאומי
.

לאור ההשכלה והנסיון של למעלה מ 20 שנה, אני נותן חוות דעת מקצועיות הן למטופלים כירופרקטיים כחוות דעת שנייה בתחומי האבחנות ודרכי הטיפול המומלצות, והן לנפגעי תאונות דרכים הסובלים מפגיעות מתמשכות וכאבים ובוודאי לנפגעי תאונות עבודה וספורט.

כירופרקט מומחה – חשיבות ותחומי האחריות
אחד המקצועות הרפואיים החשובים ביותר במאה ה- 21 הוא הכירופרקטיקה שכן כירופרקט מומחה מסוגל לאבחן, לטפל ולמנוע מצבים רפואיים פתולוגיים בשיטות שנחשבות להרבה פחות אגרסיביות משיטות המרפא של הרפואה המערבית. כירופרקט מומחה מתמקד בעמוד השדרה ובשרירי השלד של האדם כחלק מרכזי אשר משפיע על הגוף כולו כמכלול, על הרשת העצבית שלו ולכן גם על המערכת ההורמונאלית. כירופרקט מומחה מהווה כתובת משמעותית עבור כל אדם הסובל מבעיות בריאות שונות ומעוניין להגיע אל השינוי המיוחל דרך שינוי אורחות החיים וטיפול מקצועי בידי הדמות המהווה הר של ידע בעולם הרפואה – הכירופרקט.
חשיבות הכירופרקטיקה
כירופרקט מומחה חייב להיות בוגר 7 שנות לימודים ומקצועו שייך לתחום ה- 3 בחשיבותו בעולם הרפואה, לאחר הרפואה הקונבנציונאלית ורפואת השיניים. כירופרקט מומחה, עקב התמחותו המעמיקה בשרירי השלד, עמוד השדרה ועצבים אחרים מסוגל לטפל במגוון תחלואות אך לא באותה הדרך האגרסיבית של הרפואה המודרנית אלא באמצעות טכניקות פיזיות כגון מתיחות, לחיצות ומניפולציות אחרות אשר נועדו להקל על התסמינים מהם סובל המטופל ועד לפתרונה המוחלט של הבעיה.office
יש לציין כי כירופרקט מומחה הוא אינו רופא אך הידע שלו בפתולוגיה של האדם, פיזיולוגיה, אנטומיה, אורטופדיה, רדיולוגיה ורפואה פנימית הופכים אותו לדמות חשובה אשר מסוגלת לפתור מגוון תחלואות אשר חלקן קשות מאוד לאבחון וטיפול בידי הרופאים הקונבנציונאליים. בנוסף, הכירופרקטיקה מאמינה באורח חיים בריא וחינוך לכך. לאחר אפיון הבעיה, ימליץ הכירופרקט למטופליו כיצד להימנע מבעיות דומות בעתיד תוך מתן ההנחיות המתאימות.
תחומי אחריות
כירופרקט מומחה מתמקד רבות באזור עמוד השדרה ולכן רבים שוגים בתפישתו כמעין אורתופד מומחה לבעיות גב בלבד. מאחר ומעמוד השדרה יוצאים עצבים לכל חלקי הגוף (לשרירים ולמערכות גוף פנימיות), הרי שאין כמעט בעיה רפואית אשר אינה ניתנת לטיפול ע"י כירופרקט מומחה, בין היתר כאבי גב, צוואר, בעיות שרירים, בעיות הורמונאליות, פגיעות ספורטיביות, פגיעות לאחר תאונות וחבלות, בעיות מפרקים ועוד. הכירופרקט מטפל בכל שכבות הגיל באוכלוסיה ופעמים רבות אף נמצא בקשר עם הרופאים המטפלים על מנת לקבל עדכונים, הנחיות והעברת מידע משותפת אחרת לטובת המטופלים ורווחתם.