מאמרים

עקמת ילדים נוער ובוגרים

הורים שימו לב: עקמת נפוצה בבני הנוער?!

לא מזמן התבקשתי על ידי חטיבת הביניים בישוב מגוריי להשתתף ולתרום ממומחיותי לנושא בריאות הנוער ביישוב על ידי הרצאות בשבוע הבריאות שחטיבת הביניים הנהיגה. מעת לעת, אני מתבקש להרצות הן בבתי הספר היסודיים, אשר שם נתקלים הילדים לראשונה באתגר וקושי בנשיאת ילקוטים כבדים תוך צעידה של מאות מטרים אם לא קילומטרים אל ביתם, כמו צבים הנושאים את שריונם על גבם. הרצאות גם ניתנו וניתנות לקבוצות הורים וקבוצות ספורט בישוב. כאחד מנושאי הבריאות שאורגנו, קיבלו הנערים והנערות משכבת ט' הרצאות על בריאות הגב והגוף והיציבה מהגישה האורטופדית-רפואית הנהוגה בקופות החולים ומהגישה הכירופרקטית-אורטופדית האבחנתית, הטיפולית והמניעתית הנהוגה במקצוע הכירופרקטיקה ובמומחיות הפוסט דוקטורטית כירופרקטית בתחום האורטופדיה והנוירולגיה השיקומית.בעתיד הקרוב, יקבלו זאת גם תלמידי שכבת ז'.

גיל הנעורים אצל הנערים והנערות מלווה בנוסף להתפתחות האישיות והמעמד החברתי, גם בהתפתחות מואצת של השלד על ידי גדילה לגובה, גדילה במסת השרירים, באורך עמוד השדרה ובגפיים.akemetxray
הורמון הגדילה ההאחראי על הגדילה, מופרש ביתר שאת בגילאים אלו ועלול, אם אנו כהורים מעורבים לא נשים לב לכך, להאיץ גם את התפתחות העקמת הנרכשת או העקמת התפקודית, במיוחד בנערות. עקמות יכולות להתחיל להתפתח מגילאי 8-10 בדרך כלל ומקורן של עקמות אלו מוגדר ברפואה האורטופדית כעקמת אידיופאטית או ללא סיבה ידועה, אך בכירופרקטיקה האורטופדית, מקורן מוגדר ומאובחן במדוייק. מקורן הוא בתפקוד ומנח לקוי של עצמות האגן, הירכיים, הקרסוליים ובוודאי חוליות הגב התחתון המוחמרים על ידי ליקויי בתפקוד חיישנים נוירולוגים מיוחדים בשרירי השלד, אשר משפיעים ישירות אך באופן לקוי על עבודת והתפתחות השרירים של העקמת.

לעיתים, נוכל למצא כי דווקא העקמת שהתפתחה בגב העליון בין השכמות, היוותה למעשה תהליך פיצוי מבני להתפתחות חזה גדול בנערות, לב מוגדל בנערים עקב ספורט אינטנסיבי וכן שימוש מוגבר של שרירי הנערים והנערות בצידו האחד של עמוד השדרה. מקצועות ספורט נפוצים כגון כדורעף בו אימוני הנחתות ביד דומיננטית ספציפית מושכים את עמוד השדרה העליון לצד האחד, או בטניס עקב עבודה לא מאוזנת ביד הדומיננטית האוחזת את המחבט.

הגישה הבדיקתית, האבחנתית והטיפולית הכירופרקטית מתייחסת ליציבת הגוף כאל יחידת תנועה אחת השואפת ליציבת שלד ישרה במנח אופקי ואנכי ללא סטיות שוליות, לאורכי רגליים שווים ולמנח ראש מעל חגורת הכתפיים, מעל האגן, הירכיים,הברכיים והקרסוליים. הגישה האורטופדית-רפואית דוגלת מנגד כי יש להתייחס בעיקר לקימורי העקמת ולא לכלל השלד כאשר סטיות בעמוד השדרה ועקמת עד 8 מעלות אינן נחשבות אבחנתית כבעייתיות לרופא ולמתבגר.

"אם אין כאבים, לכו לעשות פיזיוטרפיה ולשחות" הן ההמלצות השגורות כיום בפי רופאי ילדים ואורטופדים למקרים אלו במקרי עקמת מאובחנת בין 8 ל 20 מעלות. מעל רמה זו, מתחילה הרפואה האורטופדית לשלב מחוכים ותהליכי טיפול משיקומיים מורכבים כשיטת ההתעמלות השיקומית שרוטס הגרמנית, שהגיעה לישראל בעשור האחרון והידרוטרפיה.

חשוב לציין כאן כי אם מבצעים רק את התעמלות השרוטס ללא שילוב כירופרקט, שרירי השלד ימשיכו לעבוד לא תקין עקב מנח החוליות והאגן ואותה הפרעה בפעילות חיישני תנועה נוירולוגיים תפוסים המטופלים על ידי הכירופרקט. מקצוע הכירופרקטיקה דוגל בכניסה להתערבות טיפולית כבר ממציאת מעלת הסטיה הראשונה על ידי מישוש כל חוליה ושריר, בדיקת מנח האגן ואורכי הרגליים המושפעות ממנו, בדיקת תפקוד חיישנים נוירולוגיים מיוחדים המשפיעים על כוח השרירים ולכן גם על האפשרות, כאשר הם נמצאים לקויים, בהתפתחות העקמת. לצערנו, מקצוע הכירופרקטיקה עדיין איננו נכלל בסל הבריאות הממלכתי ושיתוף הפעולה המקצועי והפרקטי בין הכירופרקטיקה לרפואה האורטופדית בתחומי היציבה והעקמת עדיין בחיתוליו.

חשוב לי לציין לקהילה כי השתתפות הנוער היתה פעילה ומאתגרת, הן מצד הנוער והן מצד המחנכות. נשאלו שאלות והובעה התעניינות רבה בתהליכי הגדילה, בסיבות השונות לעקמת ובוודאי, איך הם הנוער, יכול לזהות ולבדוק בעצמו סימנים מעידים כי יתכן וישנה בעיית יציבה או אפילו עקמת. נבדקו גם אקראית בבדיקות יציבה נערים ונערות מתנדבים והתמונה חייבת להטריד את כולנו!

short-legאצל רובם נמצאו ליקויים במנח האגן, באורכי רגליים לא שוות, קימורי עקמת התחלתית בין השכמות או בגב התחתון ובנטיית הצוואר לפנים.
הייתי רוצה להמליץ לכל ההורים לשים לב לפרטים אלו, ואם נמצאים סימנים מעידים ליציבה לקוייה, פנו לבדיקה, אבחון וטיפול במסגרות הכירופרקטיות והשיקומיות הקיימות גם אצלנו בישוב וגם מחוצה לו.
כפוף או זקוף?!, זאת האחריות שלנו עבור ילדינו כהורים לילדים ולמתבגרים.