מאמרים

מיתוסים ודעות קדומות הרווחות בציבור לגבי הכירופרקטיקה

"כירופרקטיקה היא סוג של עיסוי"
הכירופרקטיקה איננה עיסוי או שיטת טיפול כי אם מקצוע בריאותי רפואי מקביל למקצועות הרפואה ברמת דוקטורט. המקצוע מבוסס על גישה פילוסופית רפואית הוליסטית, השמה את המטופל במרכז הטיפול ומתייחסת אליו כאל גוף אחד שלם. הגישה הכירופרקטית דוגלת בשילוב ההשכלה וההכשרה של ידע רפואי מערבי באנטומיה, פיזיולוגיה, פתולוגיה, נוירולוגיה ואורטופדיה בבדיקות פיזיקאליות, תנועה, תפקוד יציבה ואמצעי הדמיה, על מנת להגיע לאבחונים כירופרקטיים המקבילים בחלקם לאלה ברפואה. במידה שאובחנה בעיה הנמצאת בתחום הטיפולים האפשריים הכירופרקטיים, נקבעת תוכנית טיפול הכוללת מגוון שיטות טיפול טבעיות ידניות או ממוכשרות.
בהשוואה פשוטה בין פעולת העיסוי לפעולות השונות שמבצע הדוקטור לכירופרקטיקה מתברר שלאחר הבדיקות והאבחונים, הדוקטור לכירופרקטיקה נוגע בעור מעל השרירים והחוליות, ממשש, מזיז ומאזן בשיטות מיוחדות את מפרקי החוליות והשרירים בעזרת ידיו ובעזרת עוד עזרים, מכוון ומדריך לביצוע תרגילים, יציבה נכונה ומניעה. עצם הנגיעה הידנית בעור היא הנקודה היחידה המשיקה בין התחומים.

"כירופרקטיקה שוברת עצמות ומזיקה"
הכירופרקטיקה איננה שוברת עצמות, היא גם לא מזיקה. היא נחשבת לאחד ממקצועות הבריאות הבטוחים ביותר בקרב חברות הביטוח מבין מקצועות הבריאות והרפואה.
ההוכחה לדבר היא פרמיות הביטוח המקצועי הנמוכות כל כך של הכירופרקטורים בכל העולם בהשוואה לשאר מקצועות הבריאות והרפואה.
במקרים נדירים של מטופלים מבוגרים הסובלים מבריחת סידן מתקדמת אשר לא דיווחו עליה לכירופרקטור בתשאול הרפואי-כירופרקטי, תיתכן סדיקת צלע. כדאי לדעת שבמקרים של בריחת סידן מתקדמת, סדיקה מעין זו נגרמת לא פעם גם בפעילויות יומיום רגילות כגון בהתהפכות במיטה או בחיבוק אוהב של בן או בת הזוג. אנא דאגו ליידע את הכירופרקטור לגבי מצבכםלפני תחילת הטיפולים.

"הכירופרקטיקה היא טיפול אגרסיבי"
הכירופרקטיקה איננה אגרסיבית כמקצוע כולל כי אם מכילה מגוון רחב של טכניקות עדינות, טכניקות מתיחה מיוחדות ועדינות וכן טכניקות עמוקות יותר או קצרות טווח ומהירות. ראה פרק קודם.

"כירופרקטור הוא לא רופא ולא דוקטור. אם יש כאבים או בעיה הולכים קודם כול לרופא המשפחה או לרופא אורטופד שיבדקו"
זו טעות בסיסית הנובעת מחוסר ידיעה או התעלמות מעובדות אקדמאיות מוכחות.
רופא הוא דוקטור לרפואה אשר למד לימודים אקדמיים מעמיקים של כל מקצועות המדעים, המחלות, הבדיקות, האבחון והתרופות עם דגש על הפאתולוגיה, נתינת מרשמים, זריקות וניתוחים להצלה מסיכון חיים ושיפור בריאות המטופל.
כירופרקטור הוא דוקטור לכירופרקטיקה אשר למד לימודים אקדמיים גבוהים,  המקבילים לרפואה, של כל מקצועות המדעים, המחלות והבדיקות עם דגש מיוחד על שילוב פענוח הדמיה ורנטגן לאבחון כללי ראשוני, הכולל הפניית המטופל למומחה רפואי אם התגלתה פתולוגיה כלשהי. במיוחד ובייחוד כוללת הכירופרקטיקה אבחון מעמיק בתפקודי עמוד השדרה, התאמה וקביעת מגוון שיטות הטיפול הכירופרקטיות הלא פולשניות, כולל שילוב תרגילים ואמצעי עזר לשיקום ומניעה.
בהשוואה מחקרית בירחון המקצועי הרפואי SPINE בין בוגרי רפואה לכירופרקטיקה לגבי ידע אבחנתי וטיפולי בתחומי בריאות השלד, היה יתרון ניכר לבוגרי הכירופרקטיקה.

"טיפול כירופרקטי בצוואר מסוכן"
טיפול כירופרקטי יכול לכלול טכניקות עדינות, מורכבות או מהירות. הדוקטור לכירופרקטיקה מיומן ומוכשר לבדוק, לאבחן ולקבוע באילו טכניקות יש להשתמש על מנת לעזור לגוף המטופל לרפא את עצמו, בצורה בטוחה, יעילה ומקצועית. כמובן, ביצוע הטיפול על ידי מתחזים או בעלי מקצועות אחרים המתיימרים לבצע מניפולציות צוואריות ולקרוא להם טיפול כירופרקטי גורם אמפירית, מספרית, ליותר תופעות לוואי וגרימת נזקים מאשר אלה הקורים לעתים רחוקות מאוד במרפאות הכירופרקטיות.
במחקרים מדעיים רבים נמצא כי רק טכניקת איזון אחת בכיוון מיוחד אחד ממגוון הטיפולים הכירופרקטיים לצוואר נושאת עמה רמת סיכון מסוימת. גורם הסיכון בטיפול ייחודי זה, לפי מחקרים עדכניים, איננו יכול להיחזות מראש ולהימצא בבדיקה מסוימת. חשוב לבדוק נתונים אישיים בבריאות המטופל אשר עלולים לתרום לרמת הסיכון באותו טיפול.
לסיכום, גם פעולות יומיומיות שגרתיות כגון הפניית הראש לאחור בנהיגה או במספרה, במקלחת או לשמע קריאת שמכם ברחוב נחשבים גם הם כתנועות מסוכנות אקראיות לצוואר ולבריאות הגוף, ולכן הסיכון בטיפול הכירופרקטי לצוואר נחשב לסיכון גנטי אקראי ונמוך מאוד ובלתי ניתן לחיזוי מראש.

"כירופרקטור יכול לשתק אותך"
בבדיקת הספרות והמחקרים המדעיים לאורך 113 השנים האחרונות נמצא מקרים בודדים, הנספרים על יד אחת, של טיפול אשר בוצע על ידי כירופרקטור מוסמך והביא לשיתוק המטופל. בהשוואה למקצועות הבריאות והרפואה המקבילים, הכירופרקטיקה, על שלל שיטות הטיפולים שבה, בטוחה עשרות מונים באחוזי מקרי הפגיעות ביחס למספר המטופלים וביחס למספר הטיפולים שניתנו, והסיכונים הם מזעריים ביותר ומקריים.

"הכירופרקטיקה לא מתאימה לתינוקות, לילדים ולזקנים"
אדם אשר קובע או מציע קביעה זאת כנראה איננו מכיר את מקצוע הכירופרקטיקה על שלל התמחויותיו ושיטות טיפוליו; גם לא את המחקרים המדעיים בטיפולים השונים בילדים הקיימים בספרות הרפואית והכירופרקטית. אין לקביעה זו שום ביסוס מדעי או אקדמי או קליני.


"אסור לבצע טיפול כירופרקטי לנשים בהיריון"
קיימות טכניקות כירופרקטיות מיוחדות לטיפול בנשים בהיריון, החל מהיום הראשון להיריון ועד ליום האחרון בחודש התשיעי. טכניקות אלה מתייחסות ומתחשבות במבנה הגב והאגן של האישה ההרה, בהיסטוריית ההריונות שלה ובגורמי סיכון כהפלות טבעיות חוזרות, דימומים ועוד. המצב היחיד אשר איננו מאפשר מקצועית את מרבית שיטות הטיפול הכירופרקטיות הוא הוראת רופא נשים על מנוחה בשכיבה מוחלטת בשמירת היריון. ויחד עם זאת, אם האישה סובלת מכאבים יש אפשרות להתאים שיטת טיפול כירופרקטית עדינה מאוד, וזאת בשיתוף ובייעוץ הגניקולוג המטפל.

"כירופרקטיקה איננה מוכחת מדעית"
לאחר קריאת הספר הזה ובחינת הרקע והתוכן שסקרנו, יבין הקורא וכל אדם בר-דעת כי אין בסיס מדעי, הגיוני או צודק לקביעה שרירותית זאת.

"כירופרקטיקה היא שיטה או טיפול אלטרנטיבי או משלים"
נושא קטלוג מקצוע הכירופרקטיקה כשיטה או סתם טיפול נסקר והוסבר כמוטעה מיסודו בפרקים 8 ו-9 להלן. הכירופרקטיקה היא מקצוע בריאות מקביל, ולחלוטין איננה מחליפה מקצוע רפואי או בריאותי אחר. הגורם העיקרי המחליט סופית על כיווני הטיפול למטופל נקבע בחוק הישראלי לזכויות החולה עדכון 1996, והוא המטופל עצמו. המטופל בעצמו יחליט להסכים או לא להסכים לטיפול המוצע לאחר שקיבל מבעל מקצוע הבריאות אשר בודק ומאבחן אותו את פירוט כל דרכי הטיפול האפשריות בבעייתו, והדגש כאן הוא על המילה כל!
לגבי המלצה או קביעה מהו מקצוע בריאות משלים, אינני נכנס לוויכוח הפילוסופי של איזהו המקצוע המשלים או מי אמור להשלים את מי. למעוניינים להתעמק בכך, הדיון הזה מובא בפרקים הראשונים לספר זה.

"כירופרקטורים מבצעים יותר מדי טיפולים"
מספר הטיפולים שאותם מעריכים הכירופרקטורים כנחוצים לכל מטופל ומטופל נקבעים לכל מטופל באופן אישי ולא שרירותי. הם נגזרים מממצאי היסטוריית הבריאות של המטופל, נזקי התאונות אם היו, ממצאי הבדיקות, האבחונים הכירופרקטיים ורמת הניוון אשר קיימת בעמוד השדרה או הגפיים של המטופל או עקב עומסי העבודה ודרישות עיסוקיו של המטופל. לאחר שהמטופל עובר את הטיפולים בשלבי הטיפול האקוטי והשיקומי, מגיע השלב שבו נקבע מינון הטיפולים לעתיד על מנת לשמור על השיפור, למנוע החמרה או לצורך תחזוקת מצב ניווני קיים אשר אינו יכול להשתפר עוד.
אם אינכם בטוחים אם הטיפול המתמשך נחוץ מקצועית, יש להיוועץ בכירופרקטור המטפל או לקבל ייעוץ חוות דעת שנייה מכירופרקטור מומחה. בהדגשה, אין להסתמך על חוות דעת שנייה אלא אם כן ניתנה על ידי כירופרקטור מומחה, אשר הוכשר לבדוק ולהעריך כירופרקטית את מצבכם, ואשר אינו משוחד לשום כיוון.

"טיפולי כירופרקטיקה ו'קנאקים' מרובים בחוליות יגרמו לרעידות בגוף"
טיפולים כירופרקטיים וביצוע איזון מפרקים המשמיע צליל פיקוק (קנאק או קליק) מפעילים חיישנים נוירולוגיים רבים באזור הגוף המטופל ומאזנים כך את עבודת מערכות העצבים והגוף. רעידות אצבעות, גוף או שרירים נובעות אך ורק ממחלה נוירולוגית במוח עקב ליקוי במרכיב כימי המקשר בין העצבים במוח, והן אינן קשורות כלל לאיזון פרקי האצבעות, מפרקי עמוד השדרה והטיפולים הכירופרקטיים.

"כירופרקטיקה מטפלת רק בגב התחתון ובצוואר"
מקצוע הכירופרקטיקה איננו שיטת טיפול כי אם מקצוע קליני ותפקודי הכולל בדיקות מקיפות, אבחונים ייחודיים ומגוון שיטות טיפול לכלל עמוד השדרה והגפיים הסמוכות לו.         עובדה מחקרית ומדעית נכונה היא כי הגב התחתון והצוואר נפגעים בתכיפות רבה יותר מאשר הגב העליון, בייחוד בארבעת העשורים הראשונים לחיים, וזאת בשל העומסים המצטברים עליהם במהלך החיים ומטלות היום-יום. הגב העליון ואזור החוליות בין השכמות נפגעים על פי רוב מהעשור השלישי והרביעי לחיים עקב יציבה לקויה, נשיאת ילדים על הידיים ועבודה רבה יותר במקביל לזמני התעמלות קצרים יותר. כל אלה הם מנת חלקם של רוב בני האדם עקב דרישות חיי המשפחה והעבודה.
אם אתם סובלים בגבכם העליון ועוברים בדיקה על ידי דוקטור לכירופרקטיקה ומתחילים טיפול אשר איננו מתייחס לאזור הגב העליון, עליכם לשאול את הדוקטור אם הוא מצא ואבחן בעיות בגב העליון והאם הוא או היא מתייחסים או יתייחסו לאזור זה גם כן. ככלל, הגישה הכירופרקטית המקובלת בעולם היא טיפול במגוון שיטות לכלל עמוד השדרה והגפיים בהתייחסות לאדם כמכלול תנועה ותפקוד שלם.  

"כירופרקטיקה הוא טיפול לכל החיים"
מקצוע הכירופרקטיקה, כשאר מקצועות תחזוקת בריאות ותפקוד הגוף כגון רפואת השיניים, בדיקות הסקר הרפואיות, מועדוני הכושר ואפילו המספרות למיניהן, נועד לשמר ולתחזק הופעה ופעילות תקינה ומאוזנת של הגוף. כמו שנהוג לצחצח שיניים ולבצע תרגילי התעמלות כל החיים, כך כדאי גם לדאוג למצבן המכאני של החוליות והאגן ולתפקודם הנכון והמושלם של מערכות החיישנים בעצבים ובשרירים המפעילים את השלד. ממש כמו המנוע במכונית, הכולל חלקים מכאניים וחשמליים והזקוק לבדיקה ולטיפול תקופתיים, כך גם גופנו זקוק לבדיקה ולטיפול תקופתיים, והכתובת הראשונית לביצוע היא הדוקטור לכירופרקטיקה.

"כירופרקטיקה זה טיפול קצרצר"
לרבים מאיתנו המקבלים מדי פעם טיפול בעיסוי לאורך שעה נראה המפגש עם הדוקטור לכירופרקטיקה כזמן קצר. במקצוע הכירופרקטיקה, חוק ולא יעבור הוא שאורך הטיפול והרכבו נקבעים בכל מפגש ומפגש לפי האבחנות הכירופרקטיות, מצב המטופל וגילו.
כל טיפול אמור להיות מבוסס על הטיפול שקדם לו, ומטרת הטיפול היא להביא אתכם למצב הטוב ביותר האפשרי לאותו מפגש. כלומר, מטרת הטיפול היא לוודא שהתלונה והכאב מטופלים עד לשיכוך הרב ביותר הניתן בעזרת ידיו המיומנות של הכירופרקטור וכן טווחי התנועה והשרירים מטופלים מקסימאלית גם הם. כל אלה מבוצעים על מנת לוודא יציבה נכונה והפעלת חיישני תנועה באופן מושלם. כמו כן, אמורה להיות הנחיה לביצוע תרגילי מתיחה, שיקום וחיזוק במקביל להרגלי מניעה ויציבה נכונה.
אם אתם תוהים לגבי משך הטיפול או הרכבו, פנו בנימוס לכירופרקטורים המטפלים והביעו בפניהם את השגותיכם. זכרו, אין בשום מקרה שאלה או בקשה טיפשית אלא מטופל או לקוח הנשאר בסופו של טיפול לא מרוצה. זו זכותכם להשיג, לשאול ולקבל תשובות הגיוניות ומפורטות, שהרי אתם בחרתם לפנות מזמנכם ולשלם במיטב כספכם. ואם בכל זאת נשארתם לא מסופקים, תמיד אפשר לפנות לחוות דעת שנייה אצל כירופרקטור מומחה.
ושוב אדגיש – חשוב לזכור ולהבין – לרופאים ולדוקטורים אחרים במקצועות הבריאות ללא השכלה כירופרקטית מדופלמת אין את המיומנות לחוות דעה מקצועית נכונה על אופן ומהלך הטיפול הכירופרקטי מכיוון שלא למדו ולא הוכשרו לכך.