מאמרים

כירופרקט מומחה ותחומי מומחיות במקצוע כירופרקטיקה

עם התפתחות המקצוע וריבוי הפניות לטיפול בבעיות השלד ועמוד השדרה במגוון הגילאים ומקצועות העיסוק באוכלוסיה, כולל התפתחות הטכנולוגיה והגברת שעות הישיבה ופגיעות הגב או הגברת המתח והעומסים הנפשיים הכלכליים על משפחות שלמות או  עומסי התנועה בערים הגדולות אשר הובילו לריבוי תאונות דרכים, כאבי ראש ופגיעות צוואריות יצרו מצבים קליניים אשר דרשו אבחנות מורכבות וכן קביעת תמהילי טיפול מורכבים על מנת לשמור על יעילות הטיפולים לצד המימון הממשלתי לנפגעים אלו על ידי המדינות או הביטוחים הרפואיים השונים יצרו את הצורך לתת מענה מקצועי-כירופרקטי במקרים שבהם הטיפול הכירופרקטי נתקל בקשיים או במקרים שאבחנתם שנויה במחלוקת. בסוף שנות השמונים של המאה שעברה נוצר ביקוש להתמקצעות-על בכירופרקטיקה בתחומי העיסוק השונים שלה. מערך ההכשרה והלימוד האקדמי והקליני של מומחויות העל בכירופרקטיקה הוקם כדי לייעץ לכירופרקטורים, לגורמים רפואיים וממשלתיים ולחברות הביטוח, וכן כדי לשפר ולקדם את רמת הלימוד והמחקר הכירופרקטי. עם הזמן הוקמו מחלקות אקדמיות ללימודי המשך פוסט דוקטורט במספר רב של קולג'ים לכירופרקטיקה לתוארי מומחה בתחומים השונים שהכירופרקטיקה עוסקת בהם. במקביל ללימודי הפוסט דוקטורט מבצעים המתמחים תרגול מעשי במרפאות כירופרקטיות של מומחים.
ההתמחויות  הרשמיות הוקמו על ידי המחלקות ללימודי המשך אקדמיים בקולג'ים הגבוהים לכירופרקטיקה בשיתוף, באישור ובפיקוח משרדי הממשלה האחראים על רמת ותכנון לימודי ההמשך בכל מקצוע רפואי ובריאותי. ההתמחויות הכירופרקטיות הרשמיות מתחילות לאחר סיום הדוקטורט הבסיסי הרגיל בכירופרקטיקה DC ונמשכות בין שנה לשלוש שנים.


רוב ההתמחויות אורכות שלוש שנים, והן כוללות בדומה ובמקביל לאלו המתקיימות ברפואה, מבחן שלב א' עיוני ומבחן שלב ב' מעשי, והגשת תזה מקצועית בתחום ההתמחות. המבחנים העיוניים אורכים יומיים שלמים. לאחר שעברו את שלב א' העיוני, על המתמחים להמשיך ולהתמחות ולהתנסות פקרטית עוד כחצי שנה, ולאחריה הם רשאים לגשת למבחני השלב המעשיים, הכוללים בדיקות ואבחונים מעשיים במטופלים, וכן בתכנון וניהול תוכניות טיפול מורכבות במטופלים. מבחנים אלה מקבילים למבחני ההתמחות המעשיים של שלב ב' ברפואה.

התמחויות העל העיקריות הקיימות היום בכירופרקטיקה הן:
כירופרקטיקה רדיולוגית,
כירופרקטיקה נוירולוגית,
כירופרקטיקה אורטופדית ושיקומית,
כירופרקטיקת ספורט,
כירופרקטיקת משפחה ופנימית

כירופרקטיקה פדיאטרית (ילדים),
כירופרקטיקה תזונתית,
כירופרקטיקה תעסוקתית,

כירופרקטיקה ביו-מכאנית וקינסיולוגית,
כירופרקטיקה מונעת ואיכות חיים
חוקרים כירופרקטיים אקדמיים ומחקר אקדמי לתוארי פרופסור בכירופרקטיקה.

לגבי האחרונים, הדעה הלא רשמית המקובלת במקצוע הכירופרקטיקה האקדמי היא לגבי חוקרים אשר פרסמו יותר מ – 5 מחקרים מדעיים (לא מקרי מטופל או מאמרים) ביחרחונים כירופרקטיים ורפואיים מובילים, ובוודאי חוקרים אקדמיים שגם ובנוסף על מחקריהם, אף מלמדים בקולג'ים ובאוניברסיטאות הכירופרקטיים ומחזיקים בתואר רשמי של PhD.

בכל מדינה ומדינה, החקיקה הכירופרקטית קובעת את סך שעות לימודי ההמשך שעל כל כירופרקט לעבור, על מנת לשמר את הידע המקצועי, להתעדכן בחידושים ומחקרים ועבוד נכון יותר מקצועית. לימודי ההמשך הללו,אינם מכוונים או נותנים הכשר לכירופרקט הבסיסי DC או MA להכריז על עצמו ככירופרקט מומחה או מומחה בתחום כירופרקטי מסויים.
עשרות שנות עיסוק בכירופרקטיקה אכן נותנות לכירופרקט יכולות מקצועיות רבות אך אינן מהוות הכשר ובוודאי לא אישור אוטומטי היות כל הכירופרקטים "מומחים במקצועם", כפי שמספר כירופרקטים טוענים ללא סמכות בישראל, למעט ההגדרה העולמית משנת 2005, מומחים לבריאות עמוד השדרה.

לימודי והכשרת כירופרקט מומחה בתחומים שנזכרו לעיל, חייבים להתבצע במסגרת אקדמית ציבורית המפוקחת על ידי גוף ציבורי וממשלתי לגבי תכני הלימוד ומי מאשר אותם, מי המרצים ומהי הכשרתם האקדמית, באילו תנאים על הכירופרקט לעמוד, כגון בחינות שלב עיוניות ובחינות הסמכה מעשיות לסיום המומחיות.
לכן, דיפלומה על מעבר הכשרה מקצועית מסויימת בסמינר של מספר ימים או בסופשבוע או תוכנית מקצועית פרטית מקנות לאותו כירופרקט כלי בדיקה וטיפול נוספים אך בהחלט איננה יכולה לשמש אותו כתעודה המעידה על מומחיות או היותו כירופרקט מומחה.


הגוף המוסמך לאשר מומחיות במקצוע בריאות בישראל הוא האגף למקצועות רפואיים ובשיתוף עם נציגי המקצוע מהמגזר הפרטי, המגזר הציבורי והמגזר האקדמי.

Approved Chiropractic Specialty Programs

(1) Chiropractic Diagnostic Imaging: (DACBR – Diplomate American Chiropractic

Board Radiology) program administered by the American Chiropractic Association

Council on Diagnostic Imaging (Roentgenology);

(2) Chiropractic Rehabilitation: (DACRB – Diplomate American Chiropractic

Rehabilitation Board) program administered by the American Chiropractic Association

Council on Chiropractic Physiological Therapeutics and Rehabilitation;

(3) Chiropractic Clinical Nutrition: (DACBN – Diplomate American Chiropractic

Board Nutrition) program administered by the American Chiropractic Association

Council on Nutrition;

(4) Chiropractic Diagnosis and Management of Internal Disorders: (DABCI –

Diplomate American Board Chiropractic Internists) program administered by the

American Chiropractic Association Council on Family Practice;

(5) Chiropractic Orthopedics: (DABCO – Diplomate American Board Chiropractic

Orthopedists) program administered by the American Chiropractic Association Council

on Orthopedists;

DABFP – Diplomate American Board Forensic Professionals

(6) Chiropractic Clinical Neurology : program administered by

The American Chiropractic Neurology Board is an autonomous credentialing

agency maintained by the ACA Council on Neurology and accredited by

NOCA/NCCA. It is recognized by the ACA as the sole authority for

credentialing in neurology for chiropractors. The American Chiropractic

Neurology Board recognizes and maintains the previous certifications of the

(1) American Chiropractic Academy of Neurology (DACAN – Diplomate

American Chiropractic Academy Neurology)

(2) Fellow of the American College of Clinical Neurology

(3) American Chiropractic Neurology Board (DACNB – Diplomate