מאמרים

מזרנים

איך נדע לבחור מזרן בין שלל הפרסומות, הפרסומים והמלצות המוכרים בחנויות?
כלל חשוב בנושא המזרנים הוא כי גם המזרן הטוב ביותר הקיים היום יתמוך מבחינת אלאסטיות החומרים את גבותיהם של זוג בוגר או מבוגר בעל משקל ממוצע למשך כשמונה שנים בלבד. עובדה!
ההתחייבות והבטחות היצרנים לאחריות החברה לאיכות המוצרים איננה בדרך כלל מנוסחת לתחום אלאסטיות המזרן אלא לתפרים, למצב הבדים ולמסגרת המזרן. יצרן המתחייב לשמירת אלאסטיות מעל שמונה שנים, מניח כנראה שהרוכשים ישכחו מאין קנו את המזרן או יאבדו את כתב ההתחייבות אשר יעניק להם מזרן חדש בתקופת ההתחייבות.
גם אם יתאמצו, ינדנדו ויקבלו הרוכשים את המזרן המוחלף החדש, לרוב יהיו פונים אלה בודדים בלבד. עובדה ידועה היא מתחום המכירות כי טבע האדם הוא להאמין להבטחות היצרן, והרוכשים ימשיכו לישון על אותו מזרן שחוק אשר הובטח להם כי "יחזיק מעמד 15 שנים לפחות".

הכלל הבא הוא כי כל המזרנים מתחילים באותה איכות ורמת תמיכה אלאסטית כאשר הם חדשים. ההבדל התהומי נעוץ בחומרים מהם המזרן עשוי, ממשקל בני הזוג הישן עליהם, ומה לעשות – גם מהזאטוטים המוצאים במיטתם הגדולה של ההורים או הסבים משטח טרמפולינה נוח, מרופד והכי חשוב זמין לשימוש ונקי.
יש לזכור כי מזרן אשר מרגיש נוח לשכיבה בחנות עשוי להרגיש אחרת לאחר כמה שנות שימוש. לכן השאלה שעל הרוכשים לשאול את עצמם בקניית מזרן חדש היא "כל כמה שנים אנחנו מוכנים להשקיע ברכישת מזרן חדש?"
המזרנים הידועים כמתבלים המהירים ביותר מבחינה אלאסטית, כבר לאחר שנה עד שנתיים, הם מזרני הפוטון העשויים סיבי כותנה שנדחסים בקלות.

המזרנים הידועים כמתבלים כעבור שלוש עד ארבע שנים הם מזרנים העשויים כולם מלאטקס, טאמפור או ויסקו-ג'ל. לחומרים פולימריים אלה יש תכונות אלאסטיות נפלאות במתיחה, בכיפוף ובהתאמה לקימורי הגוף אך תכונות עמידות קצרות טווח בחזרה למצב ישר ומניעת דחיסה. הדימוי המתבקש ביותר הוא למגע ממתק המרשמלו הרך. לכן עקב האלאסטיות הרכה שלהם אפשר למצוא את מרביתם על גבי מיטות מתכווננות חשמליות. נוסיף על כך שאם אתם משתמשים יומיום בתכונות הכוונון לזווית קריאה או הצפייה בטלוויזיה, אתם מקצרים למעשה את חיי המזרן בשנה נוספת, בייחוד בקווי הכיפוף של המיטה המתכווננת החשמלית.
הבדיקה הפשוטה ביותר לגמישות ולתמיכת המזרן יכולה להיעשות בשימוש בשני חושים: הראייה והמישוש.

הראייה: מורידים את הסדין ואת הכיסוי המגן של המזרן ומסתכלים ממרחק כמה מטרים על קו המזרן – אם המזרן תקין אלאסטית עליו להיות ישר אופקית ללא שקעים או "בטנים". אם המזרן נראה שקוע קצת, זה לא תקין ויש לנסות ולסובב ולהפוך את המזרן 180 מעלות לצדו האחר, אשר יאריך קצת יותר את חיי המזרן.
המישוש: בדיקת המישוש עם לחץ כפות הידיים נעשית באמצעות אגרוף כפות הידיים, הנחתן צמודות זו לזו והפעלת לחץ על אזורים שונים במזרן והשוואת תחושת ההתנגדות של המזרן ללחץ ידנו. אם הידיים שוקעות יותר משלושה סנטימטרים במקום אחד, לדוגמה באזור תמיכת האגן והבטן שלנו באמצע המזרן, בהשוואה לאזורים אחרים ששוקעים פחות, סימן שהמזרן איבד מאיכות התמיכה האלאסטית שלו ויש לנסות להפכו או להחליפו.
המזרנים הידועים כמתבלים אלאסטית כעבור חמש עד שש שנים הם מזרני הגומאוויר. גם ביניהם יש מזרנים קשיחים יותר וקשיחים פחות, לפי דחיסת החומר הפולימרי וצפיפותו. בשונה ממזרני הלאטקס והוויסקו-ג'ל, אשר נשארים רכים גם כאשר הם מתבלים, מזרני הגומאוויר נעשים למשטח חומר נוקשה יותר ואלאסטי פחות.

המזרנים הידועים כמתבלים כעבור שש עד שבע שנים הם מזרני ספוג אשר בתוכם נקדחו חורים והוכנסו קפיצי מתכת מבודדים אשר אינם קשורים זה בזה. מכיוון שהקפיצים אינם קשורים, הם אינם מחלקים עומסים שמופעלים עליהם בצורה שווה, ונוטים יותר לייצור מכתשים, בייחוד אם ילדים קופצים עליהם או אם בני הזוג פעילים מאוד מינית.
באותה הקטגוריה נמצאים גם מזרני הקפיצים המחוברים שעליהם מונחים חלקי ספוג כדוגמת משחק הרכבה. גם כאן, חלקי הספוג שאינם יצוקים כמשטח אחיד יתבלו מהר יותר וייצרו מכתשים.

המזרנים הידועים כמתבלים כעבור שבע עד שמונה שנים הם מזרני הקפיצים המחוברים כאשר עליהם שכבות ריפוד ושכבת נוחות. החיבור בין הקפיצים מחלק את משקל הגוף באופן שווה יותר, בייחוד אם מוסיפים חיזוק במרכז המזרן כדוגמת "המרכז הבריאותי" אצל אחד היצרנים. זאת ועוד, גם חיסום חוטי הקפיץ המתכתיים בחום תוך כדי ליפופם מוסיף עמידות ושמירה על אלאסטיות בהשוואה לקפיצים ללא חיסום בחום.

בדרך כלל מנסים היצרנים לשפר את נוחות השכיבה הרגעית בעזרת עיצוב המזרן עם שכבת נוחות העשויה מלאטקס, טאמפור, ויסקו-ג'ל ופוך סינטטי. מומלץ לבחור מזרן אשר שכבת הנוחות ניתנת להסרה בקלות בעזרת רוכסן או סקוטש, אם כדי להחליפה בחדשה או כדי להפוך את המזרן 180 מעלות, ובדרך זו לשמור על אורך חיים מקסימאלי אפשרי. מומלץ להפוך את המזרן כל חצי שנה על מנת לשמור על האלאסטיות שלו באופן שווה בין הצדדים.

אם אתם רוכשים חדר שינה או מיטה שלמה, מומלץ לחשוב על האפשרות לרכוש בסיס מיטה אשר יכלול מוטות תמיכה גמישים בדומה לקפיצי משאית, אשר יספגו מקצת עומסי הגוף, יאריכו את חיי המזרן ויתנו לכם שינה טובה יותר.
יש גם מזרנים מגנטיים העשויים משכבות ספוג בדרגות קושי שונות ובתוכם מפוזרים 122 כפתורי מגנטים בעלי קוטביות מתהפכת. המגנט עצמו יוצר שדה מגנטי המשפיע על תפקוד ההולכה העצבית בגוף האדם. עוצמתו, טיבו ומיקומו על הגוף, חייבים להיות מבוקרים על ידי דוקטור אשר למד את תחום המגנטו-תרפיה. מגנט אשר איננו ממוקם נכון לפי אזורי הגוף, בהתאם לעוצמתו או לקוטביותו (שלילית או חיובית, צפון או דרום), עלול לגרום לשינוי זעיר בהולכה העצבית בעמוד השדרה ובאיברי הגוף ולהוביל לאורך שנים לנזק בריאותי עד כדי פגיעה בתפקודם.

למגנט עצמו יש יכולת ריפוי באמצעות "משיכת או שאיבת החומר הדלקתי החומצי באזורי החיכוך בעמוד השדרה והשרירים עקב מטענו החשמלי, ובדרך זו להרחיק את גורמי הדלקת מהאזור הכואב ולעזור לגוף לרפא את עצמו". ככלל, יש להימנע מקניית מזרן מגנטי המשווק על ידי גורמים מסחריים, ללא ייעוץ דוקטור מתאים.

הנושא הזה רחב מאוד ולכן לסיכום, כדאי להתייעץ ייעוץ מקצועי עם דוקטור לכירופרקטיקה כדי להתאים את המזרן לגופכם (ולא להסתפק להתאמת הגוף למזרן בחנות).