מאמרים

איכות-חיים

איכות חיינו נמדדת בכמה מרכיבים: אושר, שמחה, בריאות, הגשמה והנצחה. מרכיבים אלו, אם ניפרוט אותם למרכיבי היום-יום נקבל רשימה לא קצרה אשר נותנת לנו את מפתח הערכת איכות חיינו:

1. מצבנו הבריאותי הפיזי, כלומר תקינות עבודת חיישני הגוף הנוירולוגיים, מערכות העצבים השונות, השרירים, האיברים ונוזלי הגוף (דם, פלסמה ושתן), טווחי התנועה האפשריים לנו, יציבתנו הישרה והבריאה ויכולותינו לבצע מטלות יום-יום,
2. מצבנו הבריאותי הביוכימי – תזונתי, כלומר מה אנו מכניסים כחומרי מזון למערכת העיכול והספיגה שלנו, יחד עם שמירה על רמת חיידקים טובים במעיים, יציאות סדירות, וחילוף חומרי תקין
3. מצבנו הבריאותי הנשימתי – מה אנו נושמים לריאות ולדם, אילו רעלנים נמצאים באוויר בקרבתנו ומסכנים אותנו, וכו'
4. מצבנו האישי והמשפחתי – איזו סביבה חברתית (האדם הוא יצור חברתי וקהילתי במקורו), משפחתית אנו חווים, אילו תמיכה, פירגון והגשמת חלומות אנו ממשים, איך אנו מצליחים להנציח את קיומנו בעולם היום ולדורות הבאים, או אילו כעסים, מתחים וריבים המחבלים בכל הנאמר כאן,
5. מצבנו החומרי והכלכלי – האם יש לנו את הכלים החומריים והמעשיים לממש את כל הנאמר עד כאן? כמה מזה אנו באמת מצליחים לממש? האם אנו שלמים ואוהבים עם עבודתנו?
6. מצבנו הנפשי והרוחני – האם אנו חווים מנוחה אמיתית ומספקתת כגון לפחות 6 שעות שינה ללילה, הרגלים יומיים להרפיית הגוף והשרירים, הרגלים יומיים להרפיית וניקוי המוח מהכעסים, המחשבות המטרידות והקיומיות, השלמה עם המציאות העכשוית וחרדות?

על כל אלה…., כמו שכתבה המשוררת ז"ל נעמי שמר, נכתוב כאן לשירותכם וכהשלמה למידע הבריאותי והטיפולי אותו אתם מקבלים במרפאותיי,

למה השיער שלנו משנה צבעו עם השנים לגווני אפור ולבן?
במחקר מעניין שמזכיר ד"ר מרקולה, ד"ר לנטורופאטיה מארה"ב, הופיע כבר לפני שלוש שנים בירחון המדעי האמריקאי Science, מצאו חוקרים שבדקו אלפי תאי שערות מאנשים שונים את הסיבות המוכחות לכך:
גוון השער נקבע גנטית מהמטען הגנטי שקיבלנו משני ההורים שלנו ומשפחותיהם, כאשר ישנם גווני שיער יותר חזקים ודומננטים גנטית, וישנם כאלו שפחות. בזקיקי השער קיימים לפחות 22 סוגי תאים שונים עם תפקידים שונים.

אחד מהם, הוא ייצור האנזים טיירוסינייז, האחראי על ייצור פיגמנט השיער הכללי מלאנין. האחר, אחראי על ייצור אנזים חשוב מאוד נוסף, הנקרא מלאנין סינטסייז ראדוקטייז, אשר תפקידו לעזור בבנית הפיגמנט ולהגן עליו מפני חומר נוסף המיוצר בתאים מיוחדים בזקיקי השיער, חומר החיטוי מי החמצן או המימן הדו-חמצני.
כאשר אנו צעירים ובוגרים, ואנו שומרים על תזונה מתאימה, מינרלים ווטמינים וכן הפחתת מתח ולחץ יכולים אנזימים אלו ותאי הזקיקי ם של השערות לשמור על חומר החיטוי המיוצר טבעית ברמה הנמוכה והרגילה שלו.
עם שינויים במרכיבי התזונה, המתח הנפשי והחרדות הסמויות, נגרמת ירידה בייצור האנזימים שנזכרו לעיל, וכתוצאה ישירה מכך, מוגברת יצירת מי החמצן ומתחיל השינוי בגוון השיער.
כאשר חזרתי לישראל בסיום לימודי והכשרתי, נדהמתי לראות איך בני גילי ואפילו צעירים ממני בעשור שנים שחיים כל השנים בארץ רווית מתח ולחץ, מתחילים כבר להאפיר, כאשר לי, שנהגתי ואני נוהג גם כיום לקחת מגוון סוגי ויטמינים ונוגדי חימצון, לא היו שום שערות לבנות. אכן, לאחר 16 שנים כאן, גם בי החלו לצוץ אי אילו שערות מלבינות פוזזות.

מה ניתן לעשות?
מבחר ירקות ופירות, שילוב קומפלקס נוגדי חימצון בתוספי התזונה, שילוב קומפלקס ויטמיני B כולל אבץ, בדיקה עם יצרניות השמפו שאתם משתמשים שאכן השמפו או הצבע בו אתם צובעים את השיער איננו פוגע באנזימי השיער, הגברת זרימת הדם לראש על ידי שכיבה בהטיית גוף לזוית שלילית (זהירות לכל אלו שסובלים מבעיות של כלי דם שיווי משקל וסחרחורות) והפחתת המתח והכעסים על ידי הרפיה, אירועים מצחיקים וצחוק בכלל,